روکش های چوبی به دو گروه روکش طبیعی و روکش مصنوعی تقسیم می شوند . روکش هایی مانند روکش پارچه ، روکش چرم ، روکش راش ، روکش ملچ و …  جزو روکش های طبیعی و روکش هایی چون روکش پی وی سی (PVC ) و روکش هایگلاس و روکش لترون و …  جزو روکش های مصنوعی می باشند که تمامی روکش های مذکور توسط دستگاه پرس وکیوم قابل نصب بر روی چوب و مصنوعات چوبی می باشند.

 

روکش های مصنوعی چوبی پرس وکیوم

به این نوع روکش‌ها Finish Foil   یا به اصطلاح تجاری لترون Letron هم می‌گویند. لترون نام یکی از تولید کنندگان مشهور این نوع روکش است که امروزه این نوع روکش اغلب با نام این شرکت خوانده می‌شود. این روکش از یک لایه کاغذ معمولاً تزئینی با وزن پایه ۲g/m

۱۴۰٫ ۴۰ (گرم به متر مربع قبل از آغشته سازی) بصورت ساده یا طرحدار ،‌مات یا براق که با رزینهای (معمولاً) ملامین فرم آلدئید آغشته و خشک شده ،‌تشکیل شده است. وزن پایه‌ این روکش‌ها پس از آغشته سازی تا حداکثر ۲ g/m 300 نیز می‌رسد. این روکشها بصورت ورق در ابعاد مختلف و اکثراً بصورت رول تولید می‌شوند. تمام این  نوع روکشها را با استفاده از چسب و پرسهای طبقه‌ای یا پیوسته (رولی ، غلطکی) روی تخته می‌چسبانند ،‌چسبهای مورد استفاده عبارتند از اوره فرم آلدئید ، پلی وینیل استات PVA و غیره.

در اکثر مواقع این روکشها دارای نقوش و طرحها و رنگهای تزئینی هستند که بعنوان روکش تزئینی نهایی (دکور) استفاده می‌شوند. اما در مواردی محدود نیز برای رنگ کاری‌های دقیق و ظریف از انواع بدون رنگ و طرح آن بصورت ساده برای پوشش سطح MDF و زیرسازی رنگ استفاده می‌کنند. در این صورت این روکش می‌تواند صاف یا طرح برجسته مثل نقش رگه‌های چوب ،‌تار و پود و … براق یا مات باشد ، سپس روی آنها را رنگ می‌کنند.

این نوع روکش‌ها علاوه بر کاربرد در پوشش سطوح اوراق MDF برای ساخت نوار لبه ساده و پشت چسبدار و روکش‌ پروفیل‌ها و لبه‌های ابزار خورده کاربرد دارد.

MDF مورد استفاده برای روکش را با سنباده با دانه‌بندی ۱۰۰ Grit سنباده زنی می‌کنند و سطح تخته باید بدون غبار و ناصافی و … بوده و تمیز باشد. تلرانس ضخامت حداکثر بین ۲/۰ mm برای تخته‌های تا ضخامت ۳۰ میلی متر تا ۳/۰ mm برای تخته‌هایی با ضخامت بیش از ۳۰ میلی متر برای این روکش کاری قابل تحمل می‌باشد. سطوح تخته MDF باید قبل از روکش کردن تمیز شده و نیز عاری از عیوب سطحی باشد. همچنین دانه‌بندی میان سطح MDF برای روکش کاری مهم است ،‌زیرا اگر دانه‌بندی یکسان نباشد در روکش‌کاری‌های با سرعت بالا موجب اختلاف کیفیت چسبندگی روکش به تخته می‌شود.

شرایط چسبندگی فویل‌های کاغذی بسته به نوع تجهیزات روکش کردن فرق می‌کند. از پرسهای مسطح طبقاتی روکش‌های چوبی می‌توان برای چسباندن روکش‌های کاغذی ضخیم‌تر (بالای وزن پایه ۲ g/m 80 استفاده کرد. روکش کاغذهای سبک و متوسط از پنجاه سال پیش متداول شدند و در ابتدا پرسهای گرم طبقاتی مسطح با چسب UF معمولی یا کوپلیمرها برای چسباندن آنها استفاده می‌شد. اما امروزه اکثر روکش کنندگان MDF با این روکش‌ها دارای پرسهای روکش غلطک داغ پیوسته هستند که با چسب UF با فرمولاسیون خاص برای چسباندن روکش روی تخته استفاده می‌کنند. البته هنوز چسب‌های کوپلیمری هم برای اینکار استفاده می‌شود.

میزان پوشش چسب در هر دو روش حدود ۲٫ g/ 2m 1. 80 است. ایجاد بافت خاص روی روکش نیز در این روش امکان‌پذیر است که در پرسهای طبقه‌ای بوسیله صفحات (پلیت‌های) منقوش برجسته و در پرسهای غلطکی با استفاده از یک رول ثانویه با نقوش برجسته ایجاد می‌شود.

این نوع روکش از ارزانترین انواع روکش پرس وکیوم می‌باشد که در مبلمانها و لوازم ارزان قیمت مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روکش در برابر سایش و خش و کلاً عوامل مکانیکی مقاومت ندارد و مقاومتش در برابر حرارت و رطوبت نیز کمتر از روکش‌های ملامینه و لامینت‌ها است.

بیشترین کاربرد MDFهای روکش شده با فویل کاغذی در ساخت کتابخانه‌ها ،‌قفسه‌های خانگی و مبلمان اداری و منزل کم دوام و ارزان است. از مزایای این روکش تنوع رنگ و نقش و … ارزانی و کار آسان با آن است. و از معایب آن کلاً می‌توان دوام کمتر و مقاومت کمتر نسبت به عوامل خارجی را ذکر کرد.

یکی از انواع روکشهای کاغذی ،‌روکش‌ کاغذی با وزن پایه پایین ۱ ، است که معمولاً بصورت روکش مجزا در داخل روکش‌های کاغذ بسته‌بندی می‌شود.این نوع روکش که در بازارهای جهانی با عنوان روکش کاغذ برنج ژاپنی ۲ نیز معروف است، از کاغذهای با وزن پایه۲g/m 40. 23 ساخته می‌شود. این کاغذها هم بصورت تزئینی و هم بصورت ساده (جهت زیرسازی برای رنگ) وجود دارند و نیز به دو صورت آغشته شده و آغشته نشده عرضه می‌شوند و روی صفحات اوراق فشرده چوبی و MDF چسبانده می‌شوند.این نوع روکش برای زیرسازی اقدامات روسازی بصری مانند رنگ و لاک و … مناسب و ارزان بوده اما بصورت منفرد روکش کم دوام است. عمده استفاده از این نوعو روکش نیز در مبلمان و قفسه‌های کم دوام است. این نوع روکش از کمترین دوام و مقاومت در برابر سایش ، ضربه به حرارت ،‌رطوبت و غیره برخوردار است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *