پانل های ساندویچی تولید شده با پرس ساندویچ پانل

پانل های ساندویچی


ساندویچ پانل سازه ای مستحکم عایق و چند لایه است که بخش های مختلف صنعت ساخت را تحت پوشش خود قرار داده است . ساندویچ پانل کاربرد های مختلفی در بخش های صنعتی و غیر صنعتی دارد .

این محصول از انواع عایق های چند لایه و مستحکم می باشد که از دو لایه ی فلزی ( آلیاژ های گالوانیزه و آلوزینک و…) متشکل است و لایه ی میانی آن فوم های عایق که مانعی در برابر رطوبت و دما و ضربه و حرارت و اشعه ی های مختف و … محسوب میشود .

ساندویچ پانل چیست ؟

ساندویچ پنل، یک ساختار سه لایه با هسته‌ای در مرکز و دو لایه ورق فلزی در اطراف است که به منظور پوشش‌دهی در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصولات پیش ساخته، ساختاری شبیه به ساندویچ دارند و از این رو به این نام معروفند. لایه میانی، ماده‌ای عایق و سبک وزن است و دو طرف آن را ورق‌های فولادی نظیر ورق گالوانیزه می‌پوشاند.

در حقیقت لایه بیرونی باید ماده‌ای سخت و محکم باشد. ساندویچ پنل‌ها گاهی با نام پانل‌های کامپوزیت یا پانل‌های عایق بندی ساختاری نیز شناخته می‌شوند.

تاریخچه ساندویچ پانل

استفاده از پنل های کامپوزیتی به سال ها پایش باز می گردد. از سالیان پیش از این پنل ها در ساخت وسایل نقلیه مانند قطار و هواپیما استفاده می شده است. با این حال، ساخت ساندویچ پانل های امروزی به حدود دهه 1930 میلادی باز می گردد. این پانل ها در آزمایشگاه Forest Products مورد بررسی قرار گرفته و توسط شماری از معماران این مجموعه طراحی شد. از آن تاریخ به بعد، این مدل ها محبوب تر شدند و این محبوبیت پس از اتمام جنگ جهانی دوم شدت بسیار بیشتری گرفته و مورد توجه عموم قرار گرفت.

ساندویچ پانل های امروزی در اشکال صاف و یا خم دار تولید می شوند و از لحاظ نوع ساختار و همچنین رنگ بندی، ضخامت، جنس لبه ها، نوع پوشش و … دارای تفاوت ها و ویژگی های مختلفی هستند. انتخاب میان هرکدام از این مدل های مختلف ساندویچ پانل باید بر اساس نیازهای ساختمانی شما صورت بگیرد.

 

انواع ساندویچ پانل کدامند !

ساندویچ پنل ها براساس نوع کاربردشان به دو دسته تقسیم میشوند .

ساندویچ پانل دیواری

ساندویچ پانل سقفی

ساندویچ پنل دیواری

ساندویچ پانل دیواری نسبت به ساندویچ پنل سقفی با فراز و نشیب‌های کمتری مورد استفاده قرار می‌گیرد و در ضخامت‌های مختلف تولید می‌شود. از این نوع پنل‌ها برای عایق بندی دیوارهای ساختمان‌های مسکونی و کارگاه‌ها، سوله‌ها و سردخانه‌ها استفاده می‌شود.

پانل‎های معمولی دیواری دو تا چهار سانتی‌متر ضخامت دارند. سردخانه‌ها نیاز به عایق‌های بهتری دارند به همین دلیل در ساخت آن‌ها از ساندویچ پنل‌هایی با ضخامت ده تا پانزده سانتی‌متر استفاده می‌شود. لایه میانی در ساندویچ پانل های دیواری معمولا فوم پلی اورتان، پلی استایرن یا فوم xps است.

ساندویچ پانل سقفی چیست

در ساخت سقف‌ها، استفاده از مصالحی که از علاوه بر عایق کردن، از ورود آب و رطوبت جلوگیری می‌کنند، الزامی است. از طرفی، پوششی که برای سقف استفاده می‌شود باید در مقابل گرمای خورشید، برف و باران و باد مقاومت کافی را داشته باشد. ساندویچ پانل سقفی این انتظارات را برآورده می‌کنند و با داشتن همپوشانی از ورود آب و رطوبت به محیط داخل جلوگیری می‌کنند.

در ساخت سقف‌ها، از ساندویچ پانل های سقفی که بین دو تا ده سانتی‌متر ضخامت دارند استفاده می‌شود. این نوع ساندویچ پنل‌ها نسبت به انواع دیواری، گام‌های بلندتری دارند.

انواع ساندویچ پنل بر اساس مواد سازنده

در ساخت ساندویچ پنل ها، از مواد و مصالح مختلفی استفاده می‌شود. در حقیقت، هر ساندویچ پانل از دو لایه بیرونی و یک لایه درونی ساخته شده است. براین اساس می‌توان انواع مختلفی تولید کرد.

لایه‌های بیرونی

می‌توان لایه بیرونی پنل ساندویچی را یکی از جنس‌های زیر انتخاب کرد:

  •  ورق فولادی گالوانیزه
  •  ورق آلومینیوم
  •  ورق آلوزینک
  •  تخته سه‌لا
  •  پلاستیک
  •  تخته سیمانی
    و …

یک پانل ساندویچی ممکن است دو رو ورق فولادی یا دو رو فویل آلومینیومی باشد یا تنها یک روی آن را ورق فولادی و یک روی دیگر را فویل آلومینیوم تشکیل دهد. لایه بیرونی متناسب با کاربرد و استحکام و مقاومتی که از ساندویچ پنل انتظار می‌رود انتخاب می‌شود. چرا که لایه بیرونی با محیط در ارتباط است و در معرض آسیب‌های خارجی قرار دارد. برای ساخت ساندویچ پنل مناسب برای سردخانه‌ها، اغلب از ورق آلوزینک استفاده می‌شود. این نوع ورق در برابر خوردگی، اکسایش، سایش و ضربه‌های خارجی مقاومت بالایی دارد.
قیمت ورق آلومینیوم، ورق آلوزینک و قیمت ورق گالوانیزه از عوامل مهم موثر بر قیمت ساخت ساندویچ پانل به شمار می‌روند.

لایه‌های درونی

لایه درونی هر ساندویچ پنل، از مصالحی تشکیل می‌شود که عایق حرارت و صوت باشند. در حقیقت هر ساندویچ پنل به واسطه این لایه در برابر حرارت و صدا عایق می‌شود. انتخاب یکی از انواع عایق با توجه به کاربرد انجام می‌شود. از جمله این مواد عایق می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  فوم پلی یورتان
  •  فوم پلی ایزو سیونات
  •  پلی استایرن سخت شده
  •  انواع پشم شیشه و پشم سنگ

فوم پلی یورتان یکی از پرکاربردترین انواع عایق است که در ساخت پانل ساندویچی کاربرد دارد. فوم های پلی یورتان خلل و فرج زیاد و ریز دارد که موجب عایق بودن حرارتی و صوتی آن می‌شوند. فوم پلی یورتان همچنین در برابر جذب رطوبت مقاوم است و در فشارهای بالا تحمل خوبی دارد. ضدحریق بودن ویژگی دیگر این نوع فوم به شمار می‌رود. فوم‌های شیمیایی، اولویت بالاتری نسبت به مواد معدنی دارند چرا که نه تنها قیمت مناسب‌تری دارند بلکه از نظر کارایی هم بهتر عمل می‌کنند.

پرس هیدرولیک دوطبقه
پرس هیدرولیک دوطبقه ساندویچ پانل

کاربرد ساندویچ پانل

از ساندویچ پنل متناوباً در روکش های بیرونی ساختمان های یک و یا چند طبقه، و یا نماهای بیرونی استفاده می شود که باید در برابر آب و هوا و همچنین باد مقاوم باشند. از این پنل ها همچنین برای ساخت دیوارهای داخلی ساختمان ها، ساخت سقف و یا پارتیشن بندی استفاده می شود. یکی از کاربردهای جالب ساندویچ پنل برای ساخت دیوارهای مقاوم در برابر آتش‌سوزی است؛ چراکه استفاده از این پنل ها با توجه به ویژگی های خاص خود، امکان گسترش آتش سوزی را تا حد چشمگیری کاهش می دهد.

این دست ساختمان ها معمولاً از ساندویچ پنل استفاده می کنند:

  • ساختمان های صنعتی و خطوط تولید
  • ساختمان های موقت
  • ساختمان هایی که کاربری انبار دارند
  • اتاق های تمیز
  • ساختمان های نگهداری محصولات کشاورزی
  • مراکز خرید
  • ساختمان های مجموعه های ورزشی
  • پایانه های حمل و نقل

مزایای ساندویچ پانل ( پانل های ساندویچی)

ساندویچ پانل تنها جنسی است که به شما این امکان را می دهد که بخش های مختلف ساختمان را از یکدیگر جدا کرده، آن را مجدداً به شکل دیگری و یا در مکان دیگری بازسازی کنید. از سوی دیگر، از آنجایی که این پنل های وزن بسیار کمی دارند، حمل و نقل و جابجایی آن ها نیز بسیار آسان و ارزان قیمت خواهد بود. هزینه های مربوط به حمل و نقل یک متر مربع ساندویچ پانل حدود ۵۰ برابر ارزان‌تر از هزینه حمل و نقل مقدار سیمان و آجر مورد نیاز برای ساخت این یک متر مربع است.

 

ساخت و ساز سریع

از آنجایی که این پنل ها در کارخانه تولید شده و به صورت آماده به ساختمان شما منتقل می شوند، نصب آن ها اصلاً زمان‌بر نخواهد بود. از سوی دیگر، وزن ناچیز این پنل ها باعث می شود تا نصب آن ها هم سریع و هم آسان تر و تمیزتر باشد. از آنجایی که ضخامت این پنل ها بسیار کم است و در مقایسه با دیوارها فضای کمتری را اشغال می کنند، با استفاده از آن ها شاهد افزایش فضای مفید ساختمان خود خواهید بود.

 

سبک بودن ساخت و ساز

اگر برای ساخت دیوار و یا سقف ساختمان خود از ساندویچ پانل استفاده کنید، وزن ساختمان شما تا حد بسیار چشمگیری کاهش پیدا خواهد کرد. این دیوارها وزن ناچیزی دارند. این در حالی است که ساخت دیوار با استفاده از آجر و سیمان وزن بسیار زیادی را به ساختمان شما تحمیل خواهد کرد.

طول عمر بالا

به صورت متوسط، طول عمر صفحه های ساندویچ پانل نزدیک به ۵۰ سال است. از سوی دیگر، فروش ساندویچ پانل به صورت آماده و قابل تعویض می باشد. در صورت آسیب دیدن یکی از این صفحات به آسانی می توانید آن را جدا کرده و یک صفحه جدید جایگزین آن کنید.

 

انتقال ناچیز گرما

اگرچه تصور می شود مصالح سنتی و دیوارهای سنتی مقاومت بیشتری در برابر انتقال گرما دارند، ولی جالب است در نظر داشته باشید که یک ساندویچ پنل با ضخامت ۱۰ سانتی متر نیز قادر است همانند دیوارهای سنتی جلوی انتقال گرما را بگیرد.

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *