طراحی 3 بعدی مبلمان

طراحی 3 بعدی مبلمان


اگر نیاز دارید تا در صنعت مبل به صورت تخصصی فعالیت کنید ، آموزش طراحی مبلمان  یکی از فاکتور هایی است که می تواند شما را در این رشته به درآمد برساند .

افراد زیادی در صنعت مبل فعال هستند و همگی به نوعی همواره نوع خاصی از سرویس های مبلمان را تولید می نمایند ، و خیلی از آنها قادر به تغییر طرح های مبلمان نیستند 

آموزش طراحی مبلمان

طراحی با نرم افزار هایی چون تر دی مکس |3d MAX سالید ورک|Salidwork کتیا | Catia مایا |MAYA اتوکد |AutoCAD و …. انجام میگیرد . این لیست و خیلی از نرم افزار هایی که جزو ناشناخته های دنیای طراحی 3 بعدی بشمار می آیند در بخش های مختلف صنعتی استفاده های گوناگونی دارند

دوره ی طراحی 3 بعدی توسط گروه صنعتی تراشه صنعت آغاج با تکیه بر توانمندی نیرو ها و کارشناسان خبره طراحی شرکت به صورت خصوصی برگذار میگردد. این دوره با عطف به طراحی 3 بعدی قابل اجرا بر روی دستگاه های سی ان سی 3 محور همزمان و 4 و 5 محور همزمان برگذار می گردد

نرم افزار های مورد بحث در این دوره هرکدام از موارد اشاره شده در فوق می تواند باشد و به صورت توافقی بین شرکت و کاراموز تدریس میگردد که در ذیل به معرفی چند نرم افزار قدرتمند و ویژگی های آن ها می پردازیم تا کاربر با دید باز و اطلاعات دقیق تری اقدام به انتخاب نماید

انواع نرم افزار های طراحی 3 بعدی

1- ۳DS MAX (قیمت لایسنس یک ساله نرم‌افزار: ۱۴۷۰ دلار)

نرم افزار ۳DS MAX محصول شرکت Autodesk 3DS Max است که در گذشته با نام های ۳D Studio و ۳D Studio Max شناخته می‌شد. این نرم‌افزار یک برنامه گرافیک سه بعدی کامپیوتری برای ساخت انیمیشن‌های سه بعدی، مدل‌ها، بازی‌ها و تصاویر است. این نرم افزار توسط شرکت Autodesk Media and Entertainment توسعه یافته و تولید شده است. این نرم افزار دارای قابلیت‌های مدلسازی و یک ساختار پلاگین انعطاف‌پذیر است و می تواند بر روی پلتفرم Microsoft Windows استفاده شود. این برنامه همواره توسط توسعه‌دهندگان بازی‌های ویدئویی، بسیاری از استودیوهای تبلیغات تلویزیونی و استودیوهای تجسمی معماری مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین برای ایجاد افکت‌های سینمایی و پیش تجسم فیلم ها استفاده می شود.

2-AUTOCAD اتوکد

AUTOCAD نرم‌افزاری است که برای ترسیم نقشه‌های مهندسی و صنعتی به کار می‌رود. این نرم‌افزار از محصولات شرکت آمریکایی AUTODESK است. مهم ترین کاربرد نرم افزار اتوکد، رسم و تولید اشکال و مدلهای دو بعدی و  سه بعدی است.

آن هم طرح هایی دقیق، سریع، و با کیفیت بالا. ابزارهای این نرم‌افزار به طور معمول در تولید اشکالی مورد استفاده قرار می‌گیرند که دارای ماهیت هندسی می‌باشند.

 واقعیت این است که اتوکد ابزاری برای ترسیم و مدلسازی است که امکانات و ابزارهای آن برای تمام کاربردها ثابت است شاید بتوان اتوکد را به مجموعه ای از ابزار آلات نقشه کشی شبیه کرد که یک فرد در اختیار گرفته و آماده ترسیم یک نقشه یا طرح می شود (با این تفاوت که دقت، کیفیت، و سرعت کار با اتوکد بسیار بیشتر از ابزار آلات نقشه کشی است.)

حال این فرد می تواند از ابزارهایی که در دست دارد برای ترسیم یک نقشه صنعتی یا ساختمانی و یا یک طرح گرافیکی استفاده نماید. شرکت Autodesk دو نسخه خاص از AutoCAD را نیز برای استفاده مهندسان الکترونیک و مکانیک راهی بازار کرده است.

3 – سالیدر ورکز Solid Works

نرم افزار محبوب سالیدورکس یک نرم افزار طراحی سه بعدی مکانیکی است که از تولیدات شرکت فرانسوی Dassault System) می باشد.

سالیدورکس  نرم افزاری قوی در میان نرم افزارهای CAD\CAE است که برای طراحی قطعات مکانیکی دارای قابلیت طراحی در سه محیط DRAWING ، محیط ASSEMBLY و محیط PART مناسب می باشد و دارای خروجی مطلوب به منظور استفاده در نرم افزارهای CAD است. نرم افزار solidWorks با استفاده از نرم افزارهای COSMOS امکان آنالیز مهندسی قطعات طراحی شده را نیز دارد.

سالیدورک یک مدل ساز برای مدلسازی جامدات می باشد که مبتنی بر پارا سالید بوده و از رویکرد پارامتری مبتنی بر ویژگی برای ساخت مدلها و مونتاژها بهره می برد..

پارامتر به ثابت هایی اطلاق می شود که مقدار آنها شکل یا هندسه مدل یا مونتاژ را تعیین می کند. پارامترها هم به صورت پارامترهای عددی نظیر طول خطوط یا قطر دایره بوده و هم به صورت پارامترهای هندسی نظیر مماس، موازی، متقارب، هم مرکز و غیره هستند.

پارامترهای عددی می توانند از طریق استفاده روابط با یکدیگر مرتبط بوده که امکان برآورده ساختن خواسته های طراحی را فراهم می‌کند. خواسته‌های طراحی به این معناست که طراح مایل است تا مدل نسبت به تغییرات و به روز آوری ها به چه صورت پاسخ دهد.

برای مثال ممکن است که شما بخواهید تا سوراخ در یک قوطی بدون توجه به ابعاد و اندازه های قوطی همواره در بالای آن قرار گیرد. SolidWorks به شما اجازه می
دهد تا سوراخ را به عنوان یک مشخصه در روی سطح تعریف نموده و بدون توجه به مشخصات قوطی که بعدا معلوم میگردد خواسته خود را برآورده سازید. مشخصات اشکال و عملیاتی هستند که قطعه را به وجود می آورند.

مشخصات مبتنی بر شکل نظیر برآمدگی ها (Bosses)، سوراخ
ها (Holes) و غیره معمولاً با یک نقشه دو بعدی یا سه بعدی آغاز می شوند.

کاربرد های نرم افزار سالیدورکس چیست؟

شما در نرم افزار سالیدورکس توانایی ایجاد مدل ، طراحی آسان و استخراج نقشه استاندارد طرح خود را در محیط طراحی سالیدورک دارید.

با کمک نرم افزار SolidWorks کاربر امکان این را دارد که بدون درگیری با محاسبات مورد نیاز نقشه کشی صنعتی، شکل خود را بسازد و با استفاده از محیط طراحی نما و نقشه، سه جهت شکل خود را استخراج کند.

نرم افزار solidworks امکانات و ابزار های زیادی برای کارهایی مانند مدل سازی و عملیات ورق کاری ، جوش کاری ، ریخته گری ، قالب سازی ، تزریق پلاستیک ، جوش دادن قطعات و همچنین تحلیل تنش و مدلسازی رفتار و مقاومت قطعه تحت بارگذاری های گوناگون دارا می باشد.

ویژگی های نرم افزار SOLIDWORKS چیست؟

شاید برای شما جالب باشد که بدانید امکانات و ویژگی های نرم افزار SolidWorks چیست؟ شناخت ابزار هایی که نرم افزار سالیدورکس در اختیار کاربر قرار می دهد به شما کمک می کند تا بهتر تشخیص دهید که آیا سالیدورک نیاز شما را بر آورد خواهد کرد یا خیر.

  1. فعالیت بهتر و سریع تر.
  2. امکان معادله‌نویسی (Equation) بین پارامترها و انداز‌ه‌های مختلف در مدل
  3. امکان استفاده از جداول طراحی (Design Table) به منظور برقراری ارتباط بین اندازه‌ها و معادلات در محیط excel
  4. کاربرد آسان SolidWorks در نقشه و طرح های پیچیده با هزاران عامل.
  5. امکان ایجاد نماهای انفجاری (exploded view) و تهیه فیلم و انیمیشن از مدل انفجاری در طی مونتاژ یا دمونتاژ شدن مدل
  6. امکان تحلیل مکانیزم‌های ایجاد شده در محیط Assembly و بررسی خروجی های مختلف
  7. امکان طراحی انواع قالب ها پلاستیک، دایکاست، فلزی، فورج و … در محیط Mold Design & Die Design و همچنین در ماژول iMold
  8. محیط طراحی مناسب در سالیدورکس.
  9. توانایی عالی سالیدورک در ورودی و خروجی فایل ها با فرمت های مختلف برنامه های دیگر همچون نرم افزار اتوکد و سه بعدی سازی با نرم افزار تری دی مکس 3D MAXو ذخیره فایل ها و پروژه ها به فرمت DXF
  10. مدیریت اسناد و فایل ها با توانایی باز کردن و نمایش دادن هم زمان ده ها سند و بیشتر.
  11. محیط گویا و جذاب.
  12. امکان استفاده از قطعات استاندارد (Tollbox) با کتابخانه‌های مختلف در استانداردهای مختلف و امکان ویرایش و اضافه نمودن قطعات استاندارد به این توابع کتابخانه­‌ای
  13. تولید سازه‌های جوشی و پروفیل ­های استاندارد در بخش Weldment در محیط Part و امکان تهیه جدول از پروفیل‌های استفاده شده با جزئیاتی همانند طول، زاویه برش دو انتها، نوع استاندارد و…
  14. امکان تولید مدل‌های ورق‌کاری در حالت‌های bend و form و امکان استفاده از جداول و معادلات مختلف جهت تعیین پارامتر­های اساسی در تعیین خمکاری­‌ها و همچنین
  15. امکان ایجاد مدل گسترده ورق جهت فرایند تولید
  16. امکان ایجاد خطوط لوله‌کشی استاندارد و Piping و همچنین امکان طراحی قطعات و تجهیزات الکتریکی همانند سیم در محیط Routing در محیط  Part
  17. امکان تهیه خروجی گرافیکی با در نظر گرفتن محیط طراحی، جنس، نور، انعکاس نور و … و تولید عکس گرافیکی در محیط PhotoWorks یا Photo view 360 در بخش Render Tools
  18. امکان Export/Import نمود هندسه‌های مختلف با سایر نرم‌افزارهای طراحی یا تحلیلی
  19. محیط کاربری خوب در چیدمان و محل منوها و ابزار و استاندارد از نظر نور مناسب برای چشم انسان.
  20. ایجاد محیط مناسب در پشت طرح که حالت سه بعدی بسیار خوبی را دارا است.
  21. محیط مونتاژ و اسمبل فوق العاده جالب با توانایی مونتاژ هزاران قطعه پیچیده باهم.
  22. مناسب برای طرح های پیچیده و چند بخشی و برنامه ریزی ساخت و تولید.
  23. بکارگیری استانداردهای جدید طراحی و مهندسی مکانیک در سالیدورکس.
  24. مدیریت تولید و اسناد طراحی ساخت و تولید PDM یا Product Data Management

4-نرم افزار طراحی 3 بعدی مایا |MAYA

مایا نرم افزاری است با محیط کاربری بسیار راحت و کاربر پسند (User Friendly) که انعطاف پذیری بسیار بالایی داشته و قابلیت های شخصی سازی بسیار فوق العاده ای را به کاربر ارائه می دهد. همچنین این نرم افزار دارای ویژگی منحصر به فرد دیگری است که به کاربران اجازه می دهد امکانات و ابزار هایی را که از قبل دراین نرم افزار موجود نبوده و یا جواب گوی نیازهای موجودشان نمی باشند را با بهره گیری از زبان های برنامه نویسی همچون C ، MEL و پایتون پیاده سازی کرده و نرم افزار جاری را بنا بر نیاز خود توسعه دهند.

بعلاوه این نرم افزار با بسیاری از پلاگین های موجود در دنیای سه بعدی سازگار بوده و شما به راحتی می توانید این افزونه ها را نصب و استفاده نمایید. همچنین محصول یاد شده قابلیت تعامل و همکاری بسیار خوبی با دیگر نرم افزارهای سه بعدی و حتی موتور های بازی ساز دارد ، که به مزایای آن افزوده می شود.

این نرم افزار ابزار های بسیار کاربردی و مفیدی را در زمینه مدل سازی انواع اشیاء شامل ابزار ، وسایل ، کاراکتر ها ، شخصیت ها ، محیط ، بناهای معماری و … و نیز ایجاد و استفاده از متریال های مرتبط با این مدل ها ارائه می دهد. که در واقع به شما اجازه می دهد قادر باشید هر چیزی را در محیط آن مدل سازی نماید. همچنین در این مرحله نرم افزار مایا ابزار قدرتمندی تحت عنوان ریگینگ و یا اسکلت گذاری را به کاربر ارائه می دهد که جهت آماده سازی مدل ها و کاراکتر ها برای مرحله بعدی یعنی متحرک سازی بسیار مفید و کاربردی خواهد بود.

این نرم افزار همچنین در زمینه قابلیت اعمال بافت و تکسچرینگ با تکنیک های مختلف ، عملکرد فوق العاده قوی داشته و از کتابخانه ای کامل و قوی از متریال ها برای ایجاد هر گونه مواد و بافت ها برخوردار می باشد.

کاراکتر ها ، دوربین ها ، خصوصیات ، انواع موضوع ها با تمامی جزئیات و جزء ای ترین حرکات و تغییرات آن ها در محیط مایا توسط ابزارها و منو های بسیار قوی این نرم افزار قابل کنترل هستند و شما می توانید تقریبا هر حرکت و فعلی را به صورت کامل و با دقیق ترین جزئیات مدل سازی و پیاده سازی کنید. شبیه سازی حرکات داینامیکی و خلق جلوه های ویژه تصویری همچون حرکات سیالات ، دود ، مایعات ، انفجار ، طوفان ، تصادف ، گردباد و… از دیگر توانایی های این نرم افزار به شمار می روند.

در بین طراحان و مهندسین طراحی 3 بعدی در خصوص این که کدامین نرم افزار قدرتمند تر عمل میکند نقطه نظر های زیادی مطرح است با این حال گروه فنی و مهندسی تراشه صنعت آغاج به صورت پایه سالید ورک را برای کار طراحی 3 بعدی به کاراموز پیشنهاد میدهد و در عین حال به نظر کاراموزان نیز احترام قایل است

فلذا می توانید از میان نرم افزار های مطرح طراحی 3 بعدی هرکدام را که نیاز داشتید برای اموزش دیدن انتخاب کنید .

لطفا جهت ثبت نام از طریق لینک زیر با ما مکاتبه کنید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *