سی ان سی روتاری 8 کله

سی ان سی روتاری 8 کله


کاربرد سی ان سی ۸ کله

سی ان سی ۸ کله بیشترین کاربرد را در حوزه منبت دارد. بخصوص برای ساخت منبت مبل استیل، منبت بوفه، منبت میز وصندلی،منبت قاب آینه، بوفه ، کنسول …

این سی ان سی میتواند در تعداد کله های ۱۰،۸و۱۲ عرضه گردد. تجربه نشان داده که بیشترین کاربرد را سی ان سی ۸ کله دارد.

سی ان سی ۸کله زمانی بیشترین کارایی دارد که مجهز به سیستم روتاری یا همان چرخاننده قطعات باشد. به کمک روتاری میشود منبت های دوردار مثل پایه مبل، پایه صندلی و بعضی از تاج های مبل اجرا نمود.

سیستم مکانیکی روتاری میتواند به چند طریق اجرا شود.

  • ۱- ۱- گیرباکس   ۲- زنجیر    ۳- کوپلینگ  و….

بهترین روش در دستگاه سی ان سی ۸کله منبت استفاده از کوپلینگ و گیرباکس برای انتقال نیرو در روتاری  است.

سی ان سی ان ۸ کله مجهز به روتاری میتواند ۳/۵محور ویا ۴ محوره باشد. بعضی افراد به اشتباه هر سی ان سی مجهز به روتاری را ۴ محوره میخوانند. اما تفاوت سی ان سی ۳/۵ محوره و ۴ محوره در چیست؟

سی ان سی ۳/۵محور

سی ان سی که مجهز به روتاری باشد ولی هنگام کار روتاری یکی از محور های آن از کار می افتد.

سی ان سی ۴محور

به سی ان سی گفته میشود، که هر چها محور به طور همزمان کار کند. این سی ان سی باید کنترلر ۴محور داشته باشد. بد نیست در اینجا توضیحی راجع به اصطلاح ۴( محور همزمان) داده باشیم، اصطلاحی که در ایران رایج است. عده ای از عرضه کنندگان دستگاه سی ان سی بر این باوروند که دستگاه ۳/۵محوره هم روی چهار محور کار میکند ولی فقط به طور همزمان این کار را نمیکند. واین که به دستگاه سی ان سی ۳/۵محوره هم میگویند ۴محوره و به دستگاه چهار محوره میگویند ۴ محور همزمان.

از مزایای سیستم ۴ محوره میشود به G-codeگیری بسیار ساده اشاره کرد که این موضوع برای کار بر دستگاه بسیار مهم است و سرعت کار را هم افزایش میدهد و نیز این این سیستم میتواند منبت های پیچیده تری نسبت به دستگاه ۳/۵محوره اجرا نماید.

از مزایای سی ان سی  ۳/۵ محوره می شود به ارزانی در ساخت سی ان سی اشاره کرد

سی ان سی های ۸ کله ای که مجهز به روتاری هستند غالبا روی اجسام تخت هم میتوانند کار کنند.

مدل های دیگری از سی ان سی ۸ کله که در بازار موجود است سی ان سی دکل متحرک و سی ان سی میز متحرک است، اما تفاوت این دو مدل از سی ان سی در چیست و چه مزایا و چه معایبی دارند.

سی ان سی ۸ کله دکل متحرک

این سی ان سی ها عمدتا برای ابعاد بزرگ استفاده میشود. در این سیستم اسپیندل روی دکل نصب است و دکل در محور Y حرکت دارد

سی ان سی ۸ کله میز متحرک(Moving table )

این سیستم (میز متحرک) بیشتر در سی ان سی های استفاده می شد که کورس جابجایی زیادی نداشته باشد و دکل سنگینی داشته باشد در ضمن سی ان سی های میز متحرک به مراتب دقت بالاتری نسبت به سی ان سی ها دکل متحرک دارد. سی ان سی ۸ کله به دلیل سنگینی دکل و ثابت بودن آن کمترین لرزش را دارد سی ان سی ۸ کله در شبانه روز بین ۱۵ تا ۲۲ ساعت کار میکند اگر دکل این دستگاه که بسیار سنگین هم میباشد مدام در محور yبخواهد حرکت کند استهلاک دستگاه دو چندان خواهد شد.

3 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *