آموزش اپراتوری سی ان سی پیشرفته

تعمیر سی ان سی تراشه صنعت اغاج


آموزش کار با دستگاه cnc و ماشین الات در عصری که عمده ی کار ها در کارگاه های ، کارخانهجات و شرکت ها بر عهده ی دستگاههای صنعتی می باشد کاری است لازم الاجراست .

تا مدیران شرکت ها و کسب کار ها قادر باشند با رقبای جهانی خود رقابت کنند .

کار با ماشین الات سی ان سی چوب ، سی ان سی فلز ، سی ان سی لیزر و سایر دستگاه های سی ان سی به صورت معمول به یک صورت می باشد.

و کلیات در اموزش کار با این ماشین آلات ثابت است و فقط بسته به نوع دستگاه CNC  جزییات متفاوت هستند .

دستگاه سی ان سی چیست

سی ان سی CNC چوب یکی از محبوب‌ترین و پرکاربرد ماشین آلات صنایع چوب و حتی فلز است که با آن هر مدل طرح پیچیده‌ای که دلتان بخواهد، میتوانید روی چوب ایجاد کنید. تنها مانع شما محدود ذهن خودتان است و از نظر فنی و طراحی هیچ مانعی جلوی راهتان نیست. مهمترین نمونه قابل لَمس در ایران، ساخت نماهای چوبی در مراکز مذهبی است که همگی دارای پیچیدگی‌های ظاهری زیادی هستند و تمام آنها توسط دستگاه‌ سی ان سی CNC چوب طراحی و ساخته شدند.

آموزش کار اپراتوری دستگاه سی ان سی

ما درخواست‌های زیادی برای آموزش اپراتوری دستگاه سی ان سی چوب داشتیم. از این رو تصمیم بر این شد تا کل مراحل کار با دستگاه سی ان سی را بصورت خلاصه وار در یک ویدیو آموزشی بصورت کامل اموزش دهیم . این مجموعه اموزشی شامل نرم افزار هایی است که ما برای کار با دستگاه سی ان سی بدان نیاز داریم و از صفر تا 100 که مرحله ی طراحی و ماشین کاری و نهایتا اجرا می باشد را در این فیلم آموزشی به تفصیل توضیح داده ایم .

طرح های اماده ماشین کاری

برای شروع کار با دستگاه های سی ان سی و اپراتوری دستگاه سی ان سی در وحله ی اول می بایست طرح مد نظر خود را به صورت دو یا 3 بعدی بر روی نرم افزار های مربوطه طراحی نمایید . نرم افزار هایی گه برای این کار مورد استفاده قرار میگیرند ، مجموعه ی نرم افزار هایی هستند که از شیوه ی برداری برای طراحی کامپیوتری بهره میبرند .

اگبر بخواهیم یک قدم به عقب برگردیم ابتدا به ساکن می بایست این نکته را متذکر شویم که تمامی تصاویر و طرح هایی که توسط سیستم های کامپیوتری قابل ضبط و ذخیره می باشند به دوگونه اند . یا دیجیتالی ( پیکسلی ) یا برداری

در تصاویر و اشکال برداری تصاویر بر حسب محاسبات ریاضی و بر طبق فورمول های خاصی ساخته می شوند و نقطه قوت این نوع تصاویر کیفیت وضوح بالای آن ها میباشد ، البته بدون زیاد شدن حجم فایل ها ، به عبارتی ساده تر فایل با فرمت های برداری داری حداکثر وضوح می باشد بدون اینکه حجم بالایی داشته باشد .

نمونه تصاویر دیجیتالی یا پیکسلی همانطور که از نام ان بر میاید ، شالوده ی ساخت این تصاویر پیکسل ها هستند ، و برای این نوع تصاویر عبارتی تحت عنوان رزولیشن تعریف میشود که بیانگر کیفیت تصویر می باشد . هرچه رزولیشن تصویر بالاتر باشد تصویر کیفیت بالاتری را دارد و از سوی دیگر حجم تصویر بالا می باشد و به دلیل حجم بالای تصاویر در کیفیت ها ی بالا مناسب ماشین کاری نمی باشد .

کار با نرم افزار های ماشین کاری

نرم افزار های ماشین کاری به مجموعه نرم افزار هایی اطلاق داده میشوند که برای جی کد گیری ماشین سی ان سی از آن بهره می برند ، بصورت معمول این نرم افزار ها با چسوند کم () معرفی و مشخص مشوند نظیر Artcamو solidcamو mastercam و ….

CAM مخفف Computer Aided Manufacturing یعنی ساخت به کمک رایانه است. واژه CAM مرحله‌ای است که در آن روش ساخت مورد بررسی قرار می‌گیرد و توسط نرم‌افزارهای خاص کدهایی به نام جی کد G Cod به دستگاه می‌فهماند که چه مراحلی را برای ماشین‌کاری باید طی کند که شامل مراحل خشن کاری ، پرداخت نهایی (Finishing) ، سوراخ کاری و… می باشد .

نرم افزار های ماشین کاری را می توان به 2 بخش تقسیم بندی کرد :

1-نرم افزار هایی که صرفا جهت عملیات ماشین کاری ساخته شده اند مثل مسترکم MASTER CAM یا پاورمیل POWER MILL و Vero Surfcam 

البته برخی از این نرم افزار ها محیط CAM جزیی هم دارند و بیشتر به عنوان یک دستیار است و نمی توان برای طراحی های پیچیده استفاده کرد .

2 – نرم افزار هایی که ضمن انجام عملیات طراحی CAD می توان عملیات ماشین کاری CAM را نیز انجام دهند ، در واقع منظور ما این است که محیط CAM و CAD با هم بوده و قسمت CAM به صورت افزونه به نرم افزار CAD اضافه می شود . مثلا در نرم افزار SOLID WORKS در صورتی که سریال مربوط به CAM نرم افزار سالید ، که به SOLID CAM معروف می باشد را داشته باشید ، می توانید از امکانات ماشین کاری نیز بهره ببرید . در این سری از نرم افزار برای دستیابی به محیط CAM حتما باید نرم افزار مادر که همان CAD می باشد را نصب کرده باشید .

نرم افزار Artcam

نرم افزار آرتکم ArtCam نرم افزار بسیار قدرتمندی جهت ماشینکاری با استفاده از کامپیوتر CAM و طراحی صنعتی  CAD است و توسط شرکت Delcam به بازار عرضه شده است و در حال حاضر از سوی شرکت Autodesk منتشر می گردد و پشتیبانی های لازم را ارائه می دهد. نرم افزار آرتکم به صورت تخصصی جهت مدل سازی و برنامه نویسی دستگاه های تراش cnc و دستگاه های حکاکی در صنایع چوب طراحی گردیده است و این توانایی ها را می توان در صنایع دیگر مثل سنگ و جواهر سازی استفاده کرد .

با استفاده از این نرم افزار شما قادر خواهید بود طرح های بسیار پیچیده ای را به صورت حرفه طراحی نمایید و آن ها را به صورت سه بعدی پیاده سازی کنید و حتی در محیط نرم افزار آن را شبیه سازی کرده و ویرایش نمایید.شما با استفاده از این نرم افزار می توانید انواع مدل های طراحی شده را به صورت برنامه به دستگاه های CNC بدهید.

نرم افزار آرتکم ArtCam به طور تخصصی بیشترین کاربرد را در صنایع چوب و برشکاری و حکاکی بر روی چوب دارد و به صورتی بهینه شده است که بیشترین کاربرد را برای این حوزه از صنعت دارا است. با استفاده از این نرم افزار می توان انواع  دستگاه های سی ان سی برش و حکاکی سه محور را برنامه ریزی نمود و بدین ترتیب می توان تولیدات بسیار مناسبی را به بازار عرضه کرد. از ویژگی ها مهم  این نرم افزار و کار با آن است به تخصص بالایی نیاز ندارد.

توانایی ها نرم افزار ارتکم

نکته ای که باید در نظر بگیرد این است که درست است این یک نرم افزار است که قابلیت CAD دارد ولی نباید از آن انتظار یک نرم افزار مانند سالیدورک solidwork یا کتیا catia و… را داشت ، شما می توانید در قسمت طراحی اشکال دو بعدی را بکشید و آن را حکاکی یا برش دهید و یا یک عکس دو بعدی را به سه بعدی تبدیل کنید و بر ای ساخت کتیبه استفاده کنید .

نرم افزار های آرتکم و پاور میل جزو پر استفاده و پر کاربرد ترین نرم افزار های موجود در بازار برای مباحث ماشین کاری با دستگاه های سی ان سی می باشند . این دو نرم افزار در رشته های مختلف صنعتی و بسته به طرح های مختلف و نوع کاربری دستگاه cnc در صنایع مختلف بر روی دستگاه هایcnc چوب ، cnc فلز ، cnc لیزر، cnc شیشه و …. کاربرد فراوان دارند .

کار با کنترلر دستگاه سی ان سی

کنترلر رادونیکس cam pro
کنترلر رادونیکس cam pro

کنترلری که ما به صورت عمده بر روی دستگاه های سی ان سی تعبیه می کنیم تحت نام و برند رادونیکس در بازار موجود می باشد

این برنامه تمام ایرانی، در واقع یک نوع کنترلر است که قابلیت پشتیبانی از ماشین‌های سی ان سی CNC چوب دو تا پنج محوره تولید شده و دارای دو نسخه پلاس (Plus) و پرو (Pro) است که تفاوت آنها در میزان قابلیت بهینه سازی آنهاست. از آنجایی که نرم افزار رادونیکس پرو از پورت LAN برای ارتباط با کامپیوتر استفاده میکند، بنابراین نویز کمی دارد و برای استفاده در محیط‌های صنعتی بسیار مناسب است.

ویژگی های بارز کنترلر Radonix

گروه فنی و مهندسی تراشه صنعت اغاج به طور پیش فرض این برنامه را بر روی دستگاه‌های خودش بهینه و سفارشی سازی نموده است. 

از ویژگی‌هایی استفاده میکند که مختص به دستگاه سی ان سی این برند تجاری است.

یکی از مواردی که برای بسیاری از مشتریان سوال برانگیز بوده، تفاوت نقطه صفر مطلق (Absolute) و نسبی (Relative) است که اولی به صورت الکترونیکی و با کمک چند سنسور مختلف به شکل سخت افزاری درون ماشین تعریف شده است.

بنابراین با هر بار روشن کردن ماشین، باید آن را به نقطه 0.0.0 انتقال دهید.

اما نسبی (Relative) نقطه صفر مربوط به آموزش نرم افزار آرت کَم (Artcam) یا اتوکد یا برنامه‌های مشابه است.

برای قطعاتی که میخواهند روی دستگاه بُرش بخورند تعریف میشود. از ویژگی‌های خوب دستگاه Home Zone است که در بالای سمت چپ صفحه برنامه دیده میشود و میتواند تمام خطاهای برنامه را به اپراتور نشان دهد تا برای رفع آنها اقدام شود.

برخی از ویژگی‌های مهمی این قسمت شامل اطلاعات برنامه رادونیکس پرو، شماره دستگاه، مدل ماشین و وضعیت روشن یا خاموش بودن ماشین است. از مهمترین قسمت های برنامه اپراتوری رادونیکس پرو، خاموش و روشن کردن دستی اسپیندل است. نکته بسیار مهم در این قسمت این است که تا زمانی که ابزاری درون آن نیست، اجازه فعال کردن دستگاه رو ندارید، چون بُلبرینگ‌ها درگیر میشود و از آنجا که تماسی با ابزار ندارند، موجب افزایش استهلاک و خرابی اسپیندل در بلند مدت میشود.

پس به عنوان اپراتور، علاوه بر اینکه باید هواستان به این نکته مهم باشد، باید از دور استاندارد برای کلمپ و کولت استفاده کنید که بخش زیادی از این ابزار آلات را میتوانید از فروشگاه ما در سایت تهیه کنید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *