راه اندازی کنترلر مچ تری mach3

فرایند راه اندازی کنترلر مچ تری یکی از اقدامات اولیه بعد از آماده شدن ساخت دستگاه سی ان سی می باشد . فرایند راه اندازی عموما توسط سازنده ی دستگاه سی ان سی انجام می پذیرد ولی آموزش دیدن و آموختن مراحل آن برای کاربران عادی خالی از لطف نیست 

با بالا رفتن تعداد استفاده عموم از دستگاه های سی ان سی سنگ و سی ان سی چوب و سی ان سی شیشه و سی ان سی سنگ های زینتی و ….

در صنایع مختلف و با توجه به این که تمامی این دستگاه ها می بایست از یک کنترلر و نرم افزار رابط بین بخش نرم افزاری و سخت افزاری استفاده میکنند ، لازم است تا عموم کاربران این دستگاه ها از چند و چون نصب و راه اندازی دستگاه های سی ان سی با کنترلر های مختلف آگاه باشند .

در این مقاله سعی بر این شده است تا با بررسی قابلیت های مختلف نرم افزار و کنترلر روسی مچ تری نکات کاربردی استفاده از این کنترلر مورد بحث و بررسی قرارد گرفته و باشد تا این مقاله منبعی باشد برای علاقمندان در این رشته .

آموزش راه اندازی کنترلر مچ تری

کنترلر چیست

کنترلر می توان مرکز فرمان دستگاه یا مغز دستگاه تعریف کرد. فرمان های دستگاه توسط نرم افزار های ماشین کاری نظیر ارتکم و پاور میل نوشته و به کنترلر ارسال میشوند

در حال حاضر در سیستم های CNC به طور گسترده ای ریز پردازنده استفاده می شود، که بسیاری از توابع را می توان از نرم افزار به دست آورد. سیستم های CNC انواع سری و عملکرد های متفاوتی دارد.

سیستم های CNC به طور معمول شامل توابع اولیه و توابع انتخابی می باشند. .تابع اولیه یک تابع اساسی از سیستم های کنترل CNC است. توابع انتخابی یک تابع برای کاربران با توجه به ویژگیها و استفاده از دستگاه است.

سیستم های CNC به طور عمده منعکس کننده در دستورهای G می باشند. با توجه به نوع ابزار و ماشین آلات CNC، استفاده، درجه های مختلف، عملکرد سیستم CNC بسیار متفاوت هستند.

توابع کنترل : سیستم CNC می تواند تعدادی از محورها را کنترل و می تواند تعدادی از محورهایی که عملکرد های اصلی را دارند کنترل کند. کنترل حرکت محور و محور دوار، محور اساسی و اضافی نیز وجود دارد

کنترلر ها به سه دسته تقسیم می شوند

  • Pc based
  • Semi pc based
  • Stand Alone

کنترلر مچ تری چیست

برای کنترل دستگاه های CNC از نرم افزارهای مختلفی استفاده می شود که یکی از قدرتمندترین و کارآمد ترین آن ها نرم افزار Mach3  می باشد. این نرم افزار توسط شرکت ArtSoft منتشر شده و قابلیت کنترل دستگاه های CNC که برای برش پلاسما، فرز و تراش مورد استفاده میگیرد را دارا می باشد

برای نصب این نرم افزار روی سیستم خود باید سیستم عامل شما یکی از نسخه های زیر باشد :

  • Windows XP
  • Windows 2000
  • Windows Vista 32-bit
  • Windows Seven 32-bit

قابلیت های کنترلر مچ تری

این نرم افزار قابلیت برقراری ارتباط با سخت افزارهای کنترلی دستگاه از طریق یک یا دو پورت پرینتر یا پورت موازی  (Port Parallel) را دارا می باشد.

این نرم افزار برای سخت افزار کنترل کننده دستگاه یا درایورهای موتورهای استپر یا سروو پالس های جهت و حرکت را از طریق فایل های Gcode با سرعت های مختلف ایجاد نموده و بدین صورت باعث حرکت موتورها می شود. از طریق این نرم افزار می توان یک دستگاه CNC را تا 6 محور به طور همزمان کنترل نمود.