سی ان سی لیزر برش چوبو ام دی اف تراشه صنعت آغاج

سی ان سی لیزر


در مقاله ی گذشته در خصوص اجزای تشکیل دهنده ی دستگاه های سی ان سی چوب به شاسی و انواع و کابرد های آن ها پرداختیم که می توانید به مقاله از این ( ” اجزای ماشین آلات CNC چوب ( شاسی ) “) قسمت دسترسی داشته باشید.

شاسی بیس اصلی دستگاه می باشد که لحاظ استاندارد های کیفی بر روی شاسی در کیفیت نهایی دستگاه تاثیر بسزایی دارد.

محور های دستگاه سی ان سی

محور X دستگاه سی ان سی از سه قسمت تشکیل شده است . قسمت رویی را که به عنوان پل می شناسیم و دو قسمت کناری را ستون های محور X درنظر می گیریم که این برای تراش این قسمت به دلیل بزرگی به همراه شاسی از صفحه تراش های دروازه ایی استفاده می کنند.

همانند شاسی به محور ها متعلقاتی نصب و اضافه می شوند. پس از به U شکل تبدیل کردن ورق محور تسمه زیر ریل ها و همچنین تسمه های نگهدارنده ابتدا و انتهای بال اسکرو و زیر موتور جوش داده می شوند.

در دستگاه های قدیمی تر برای انتقال حرکت در محور X و Y از بال اسکرو استفاده می شد که این روش دارای معایبی است مثال به دلیل فاصله زیاد دو ریل و بال اسکرو، لقی حرک در دو طرف میز کامال مشهود بود.

اما امروزه برای کاهش خطا و لقی اکثر شرکت سازنده دستگاه های CNC چوب از سیستم چرخدنده در کناره ها استفاده می کنند تا جلو لقی ناخواسته را بگیرند .

اما باز هم این سیستم با به حد اقل رساندن لقی شاید کمی لقی مجازی داشته باشد که بازهم مقدار اندکی از شرکت ها با خالقیت خود این سیستم را با سیستم استفاده از استفاده از دو بال اسکرو باز هم بهبود بخشیدند زیرا این روش توانسته هزینه بسیار باالی مهره گردان ها را حذف کند.

 

محور های X و Y

به این دو محور قطعات و اجزایی مانند موتورها، نگهدارنده ابتدا و انتهایی بال اسکرو یا ریل ها جک باال برنده، ریل ها انتقال حرکت، سنسورها و… روی آنها نصب می شوند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص اجزای سی ان سی مقاله ی بال اسکرو در دستگاه سی ان سی   را مطالعه کنید

 

محور Z

این محور با توجه به این که اسپیندل روی آن نصب می شود در اکثر شرکت ها برای انتقال حرکت در راستای Z و کم بودن فاصله مانور دستگاه در این راستا که حدود ۲۲ تا۲۵ سانتی متر است که میتواند با مقدار اندازه ابزار کمتر یا بیشتر هم شود از سیستم بال اسکرو استفاده می شود.

این محور نیز قطعات همانند دیگر محور های ماشین آلات cnc به عالور اسپیندل و قسمتی که برای نگهداری اسپیندل استفاده می شود را دارا است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *